Meer inkomsten uit de voorverkoop

De brochures zijn verstuurd, de website is in gereedheid gebracht en dan is het grote moment aangebroken: de start van de voorverkoop voor seizoen 2017-2018! EMC Cultuuronderzoeken helpt u de omzet tijdens deze periode te vergroten. Lees hieronder hoe:

Elk jaar tussen eind maart en begin juli zijn gezelschappen, orkesten en podia druk in de weer met het verkopen van concerten en voorstellingen voor het volgende seizoen. Vrienden, abonnement- en seriehouders en andere trouwe bezoekers hebben meestal het recht om als eerste te bestellen. Zij worden beloond voor hun gedrag. Ze waren in het verleden immers verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet, zoals ook blijkt uit onderstaande figuur.


Een kleine groep bezoekers is dus verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet. Heavy users zijn, gemeten over meerdere jaren, tot wel 50 keer meer waard dan incidentele bezoekers! Het is dus van groot belang om bij de voorverkoop na te gaan wie nog niet heeft besteld.

Door het resultaat van de huidige voorverkoop te vergelijken met de afgelopen seizoenen maken wij voor u inzichtelijk wie van uw kernpubliek nog geen bestelling heeft geplaatst. Door deze niet-bestellers telefonisch te benaderen kunt u de omzet uit de voorverkoop met 10%-15% laten stijgen.

Het succes van nabellen bij andere culturele instellingen

Navraag bij een gerenommeerd symfonieorkest en bij een grote zaal in het zuiden van Nederland leerde ons dat zij met het nabellen van niet-bestellers spectaculaire resultaten behaalden. Bij het orkest bleek 18,5% van de nagebelde niet-bestellers alsnog een transactie af te sluiten. Bij de zaal was het resultaat nog indrukwekkender. Deze verkocht aan 36% van de nagebelde niet-bestellers ruim 4.000 extra kaarten en realiseerde daarmee een extra omzet van ca. € 120.000 wat 5% van de totale jaaromzet is. Ook van andere zalen en gezelschappen horen we enthousiaste verhalen naar aanleiding van het nabellen van niet-bestellers. Alleen: hoe werkt dit in de praktijk en wat zijn de kosten?

Het benaderen van niet-bestellers in de praktijk

We beschrijven nu het proces van nabellen. In dit voorbeeld gaan we uit van 300 niet-bestellers die we aantroffen na vergelijking van de voorverkoopcijfers voor seizoen 2017-2018 met de resultaten van de voorverkoop uit voorgaande seizoenen.

  • EMC Cultuuronderzoeken analyseert transactiegegevens van kaartkopers van uw organisatie van de afgelopen 2-3 seizoenen. We vinden 300 personen die nog niets voor het komende seizoen bestelden, inclusief telefoonnummer.
  • Door gebruik te maken van een gespecialiseerd call centre benaderen we voor u de niet-bestellers op een voor hen sympathieke manier.
  • Begeleid door het call centre stellen we met u een bel-script op en worden technische en operationele aspecten geregeld, zoals links naar webpagina’s (voorstellingen) en naar de bestel- en betaalmodule van uw kaartverkoopsysteem. Deze elementen gebruikt het call centre om degenen die alsnog willen bestellen direct te helpen.
  • De 300 niet-bestellers worden gebeld, in volgorde van hun financiële waarde (door ons berekend). De ervaring leert dat van hen 200 daadwerkelijk worden bereikt. Als niet-bestellers niet ter plekke bestellen, wordt dit genoteerd en stuurt u er nog een brief achteraan. Daarnaast wordt sowieso alle feedback genoteerd, wat u een schat aan informatie oplevert.

EMC Cultuuronderzoeken houdt bij de verwerking van uw gegevens rekening met vereisten die de Wet op de Bescherming Persoonsgegevens hieraan stelt. EMC Cultuuronderzoeken werkt voor het aanbieden van deze dienst samen met Senior Call (www.seniorcall.nl). Dit call centre werkt op basis van no more cure, no more pay: zodra men merkt dat het bellen niet meer werkt, wordt dit in overleg met u gestaakt en worden alleen de reeds gewerkte uren in rekening gebracht.

Onderneem nu actie om de inkomsten uit de voorverkoop te vergroten: neem contact op met Willem Wijgers voor het maken van een afspraak via willem@cultuuronderzoeken.nl of bel: 06 – 26 968 445.